Útfelület jellemzői

A Barabás Téglakő burkolatú utaknak és közterületeknek magas műszaki minőségük mellett esztétikai értékük is kiemelkedő. A megjelenésen túl azonban más szempontokat is vizsgálni kell.

A csúszósságot jellemző csúszásellenállás/felületi érdesség a gumiabroncs és a burkolat felülete közötti kapcsolat erősségét, a tapadás mértékét fejezi ki. Ennek nagysága beton felület esetén szinte mindig nagyobb, mint aszfalt kopórétegnél, amit a beton kiselemek hézagossága, valamint fektetési sajátossága tovább növel. Ezért van az, hogy a szabvány által megkövetelt minimális 45-ös SRT (Skid Resistance Tester – speciális ingával) érték a Barabás Téglakő esetén átlag 75, azaz több mint a követelmény másfélszerese!

A Barabás Téglakő termékek fagyállóak. A szabvány szerint előírt 3D osztályban előírt ≤ 1,0 kg/m2 helyett Sn = 0,26 kg/m2. Mivel a Téglakő burkolatok nem csak a felületi vízelvezetés következtében „víztelenednek” száradnak, hanem az illesztési hézagokon keresztül is távozik a felületi víz egy része, így a fagyterheléseknek is jól áll ellen a szerkezet. A száraz építési termékek- és épített létesítmények fagyveszélyessége nem mértékadó.

Sózás területén visszaszorultak az agresszív anyagok -bár azok sem károsítják a Barabás Téglakövet- nátriumklorid helyett a kíméletesebb káliumklorid kerül alkalmazásra.

A gumiabroncsok gördülése keltette zaj mértéke nagyban függ a haladási sebességtől. Pl: amíg 50 km/h esetén az átlagos zajszint 70-75 dB (nagy tömegben az emberi beszéd is eléri ezt a szintet), addig 30 km/h sebességnél ugyanaz csak 62-63 dB. (az előbbi egy kb. 7 m-re lévő személyautó által keltett zajszint, míg a 60 dB körüli érték pl.: egy átlagos irodai érték).
Másik fontos szempont -több egyéb körülmény mellett- a burkolat érdessége. A kiselemes burkolatok közül talán a Barabás Téglakő diagonális fektetése (menetiránnyal, vagy úttengellyel 450-ot bezáró sorok) eredményezi a legkisebb akadályt (megőrizve a biztonságos csúszásellenállást!) a gördülésben. Optimális sebesség mellett a biztonságos veszélyérzeti hanghatáron marad az elérhető zajszint.