Tévhitek

Elgondolkodtató, hogy Magyarországon, amely a térkő-gyártás területén igen előkelő helyet foglal el, miért épül oly kevés térkő burkolatú út? Ugyanakkor látjuk a külföldi mintákat, a Nyugat-Európában már általánossá vált a hangulatos, esztétikus térkő burkolatú utcákat, amelyek aztán évtizedeken keresztül szolgálják a várost és a lakosságot.

Vajon mit tudnak ők, amit mi nem?

Felismerték, mitől lesznek tartósak és otthonosak az utcák, amelyben élnek. Bátran használják a térkövet a történelmi belvárosok útjain és terein, de a modern lakóövezetek úthálózatánál is. Tudják hova érdemes térkő utat építeni, és hol célszerűbb az aszfaltburkolat használata. Az eredmények őket igazolják.

Minden adott, hogy településeink utcái is szebbek és jobbak legyenek, akkor miért nem élünk ezzel a lehetőséggel?

Talán azért, mert sok tévhit van a térkő útburkolatokkal kapcsolatban, és talán azért, mert nem is jól pozícionáljuk azokat. Ha a „Mindent a megfelelő helyre és minden helyre a legmegfelelőbbet” elvet valljuk, máris kiderül, hogy a térkő nem „riválisa” az aszfaltnak. Nem kíván magának teret hódítani azon útkategóriákban, ahol a jól bevált homogén kopórétegek szükségesek. De tagadhatatlan, hogy ahol a minőség mellett az esztétikum is fontos, így a lakóövezetek úthálózatánál és köztereknél, a térkő burkolat az igazi megoldás.

Melyek a kis elemes térkő útburkolatok körüli tévhitek?

Drága

Útpályaburkolatok összehasonlítása:

 TéglakőAszfaltBeton
Ár Elfogadhatóan alacsony Közepesen magas Magas
Energia felhasználás Alacsony Magas Viszonylag magas
Építés Új géppel gyors Gyors Közepesen gyors
Fenntartás Alacsony Magas Közepes
Újrafelhasználhatóság 100% kisköltségű 100% relatívan magas költségű 100% relatív magas költségű

 

Azonos terhelési osztályban-, és szegélyezési kialakítás mellett a Téglakő burkolatú pályaszerkezetek alacsonyabb költséggel valósíthatóak meg. Különösen igaz ez a korszerű gördülő köves technológia alkalmazása esetén, amikor a gépi terítéssel négyszer-ötször gyorsabb a Téglakő utak kivitelezése.

A beépítés során keletkező mint egy tíz-húsz százalék költségcsökkenés, a Téglakő utakra jellemző minimális fenntartási igény miatt, további megtakarításokat eredményez. Ha szükséges a Téglakő utak bontása, esetleges közművezeték meghibásodás miatt, a javítás egyszerűen, kevés kézi és gépi munkaerő ráfordítással elvégezhető. Az antikolt hatású Téglakő térkő visszaépíthető, így komoly anyagköltségektől mentesül az úthálózat fenntartója.

Ugyanakkor a statisztikai adatok szerint ma Magyarországon vagyonokért foltozzuk a meglévő úthálózatunkat. Tavaly és az elmúlt években 8-10 milliárd forintot költöttek kátyújavításra, amelyhez 100 ezer tonna aszfaltot használtak fel. Ennek egy része újrahasznosított anyag, vagyis olyan bitumenes emulzióval kezelt, beolvasztott úttörmelék, amelyet máshol felmartak. Napi rutin lett a kátyúzás, de a munka végeláthatatlan, a pénz sosem elég, ráadásul ez csak tüneti kezelés.

Zajos

Tény, hogy a lakó utak és közterek esetében a megengedett 40-50 km/óra sebesség mellett, a Téglakő útburkolat 4-5 dB-el zajosabb egy új aszfaltburkolatnál. De mindez csak akkor igaz, ha ez az aszfaltfelület teljesen hibátlan. Ahogy azonban romlik ezek állaga, a merőleges átvágások, a javítások következtében, ez a hanghatás fokozódik. Sajnos ma a településeinkre ez a toldozott, foltozott burkolatállapot a jellemző, ha körülnézünk a belterületi utakon, alig található sértetlen aszfaltfelület. Így az ezeken közlekedő gumikerekes járművek gördüléséből eredő zajszint már sokkal magasabb, mint egy Téglakő útburkolaton.

Hagyományos térkő burkolatok esetén a térkő lecsapott 5-5 mm-es sarkai 10-14 mm-es vályút eredményeznek, ebből adódik, hogy ezeken az átgördülés hangos, a gördülő abroncs természetszerűleg „csattog”. A Barabás Téglakő sajátosságai az antikoltan csorbázott él, a nagy méretpontosság. Ezek, és a burkolat felületének zárt hézagolása eredményezik, hogy a Téglakő útburkolat felülete - egy hagyományos térburkolattal összehasonlítva- gördülési zajkeltés szempontjából gyakorlatilag sima. A járművek haladási zajkeltése a kívánatos alacsony szinten marad. Különösen igaz ez a diagonális fektetés (menetiránnyal 45°-ot bezáró) esetén.

A Barabás Téglakő útburkolatok zajszintje 20-30 év múlva is ugyanakkora, a kihordás ideje alatt nem fokozódik.

Megsüllyed

A várható terhelésre méretezett, jó minőségű alépítményen, hibátlan fektetés és rendeltetésszerű használat esetén, a kiselemes burkolatú felületeken nem jelentkeznek süllyedések.

Burkolt felületek süllyedési kockázatában legmeghatározóbb feltétel az alépítmény- és az ágyazat minősége. A megfelelően elkészített „fogadószint” kifogástalan burkolatépítést tesz lehetővé, míg a hibás alapokon bármely burkolat egyenetlenné válik. Mivel a Barabás Téglakő zárt hézagokkal kerül beépítésre, így nem csak un. „kopóréteg” hanem olyan burkolat, ami fontos tartószerkezeti funkciót is betölt. A terheléskor egymásnak feszülő elemek szinte folyamatosan átboltozódnak a gördülő kerekek alatt. A terhek nem csak pontszerű-, helyi nyomásként érvényesülnek, minimalizálódik a süllyedési kockázat.

Mivel a Téglakő burkolatok hézagai egyenletesen áteresztik a nedvesség egy részét, ezért nem tud kialakulni alámosás -nem képződik koncentrált vízfolyás- és az átszivárgó csapadék „iszapoló” hatása miatt az esetleges tömörítési hiányosságok is önmaguktól korrigálódnak.

A Barabás Téglakövek hézagmentes illesztésüknek köszönhető egymáshoz-feszülése meggátolja az elemek elmozdulását, kibillenését. A hagyományos térkövek esetében a hézagolási hiányosságok következtében gyakori az elemelmozdulás, ami nem tervezett igénybevételeket okoz (rázkódás, dinamikai hatások, rendellenes csúsztatóerők, stb.), rontva a burkolat és az egész pályaszerkezet minőségét.